Glenn Gould (1932-1982) var en av det förra århundradets allra främsta pianister, samtidigt omstridd och geniförklarad. Den danske tonsättaren och författaren Karl Aage Rasmussen tecknar ett färgrikt porträtt av den legendariske musikern och diskuterar ingående den kult som uppstod kring hans person och hans inspelningar.
Gould var på många sätt en excentrisk person. Som pianist var han både älskad och kritiserad för sina säregna tolkningar av Mozart och Beethoven. Som människa var han känd för att vara extremt hypokondrisk och för att inte släppa någon annan människa in på livet. Han slutade tidigt att uppträda på konsertscenerna, med motiveringen att publiken bara kom i hopp om att han skulle spela fel: De ser konserten som ett gladiatorspel, sa han. Efter tiden som konsertpianist ägnade Gould återstoden av sitt liv åt grammofoninspelningar, radiodokumentärer och skriftställeri.
Sammantaget är boken Den kreativa lögnen otroligt bra. Och det här är nog en bok att komma tillbaka till många gånger. (Katarina Karlsson-Algesten, Mitt i musiken, SR)
Bo Ejeby är all heder värd för sina Gould-insatser på svensk bokmarknad. Inget annat förlag har lyft ett finger. (Tommy Sundin, Västerbottens-Kuriren)
Om den danska utgåvan:
Kanske det bästa som skrivits om Gould, och dessutom en förnämlig meditation om musik och liv i vår tid. (Jakob Levinsen, Berlingske Tidende)
En bok om musik som förtjänar lika många läsare som huvudpersonen, Glenn Gould, har lyssnare. (Peter Michael Hornung, Politiken)