Mästersångaren bakom masken
Erik Sædén är ett av de stora namnen inom svensk opera. Hans liv och gärning beskrivs i denna fullmatade biografi av Catarina Ericson-Roos.
Alltifrån pojkåren till studentexamen i Vänersborg var han en ganska svårt stammande yngling, som i studentexamen fick ynnesten att sjunga fram sina muntliga svar just för att talfelet inte märktes då. När han livet igenom framförde sitt enorma flöde av sjungen text, så stammade han inte.
Han framträdde ibland utomlands men föredrog att avböja erbjudanden från internationella operahus. Hans huvudscen var och förblev Kungliga Operan i Stockholm, där han agerade i fem decennier. Han hade en remarkabel bredd och sjöng ofattbara 160 roller från barock till nutida operor, han behärskade lyriska såväl som dramatiska roller, som romanssångare jämfördes han ibland med Dietrich Fischer-Dieskau och i kyrkorummet var han en uppskattad solist. Men hela livet älskade han också lärarrollen och många kända svenska sångare har honom att tacka för sina framgångar.
Insiktsfullt och med elegant penna har Ericson-Roos skapat ett både storartat och ibland rörande mänskligt porträtt av en av landets främsta musikprofiler.
Catarina Ericson-Roos har en bakgrund som bibliotekarie med chefstjänster på Uppsala universitetsbibliotek, Handelshögskolans bibliotek och som överbibliotekarie vid Stockholms universitetsbibliotek. Hon har även under en period i sitt liv framträtt som sångerska. 2016 utgav hon en uppskattad biografi över sångerskan och pedagogen Dorothy Irving, Ingen oförarglig sångerska.
"Utan att fastna i citat gestaltar Ericson-Roos skickligt de olika faserna i Saedéns karriär." Alexander Husebye i Capriccio.