Bildsviten “Herr Aldman: Superhero av världsalltet” gjordes av Lena Svedberg inför ungdomsbiennalen i Paris 1969. Verket är en satir i serieform om Mellanöstern som spelplats för globala politiska såväl som ekonomiska intressen. En oljeledning leder verkets antihjälte till en marknadsplats i Beirut där företrädare för USA, Sovjetunionen, Israel, Palestina, Egypten, Frankrike, Sy- dafrika, Etiopen med flera konspirerar. Nu liksom då pågår en smutsig kamp om olja och inflytande i Mellanöstern, ett faktum som tillsammans med Svedbergs myllrande groteska bildspråk gör verket på samma gång tidstypiskt och dagsaktuellt. “Herr Aldman: Superhero av världsalltet” är Lena Svedbergs största och mest komplexa arbete och består av 57 teckningar och collage. Trots att det sedan 1970 funnits i Moderna Museets samling är verket okänt för de flesta; eftersom det varit i dåligt skick visades det inte på över 30 år. Bilderna har nu restaurerats och våren 2014 öppnade utställningen “Lena Svedberg: Herr Aldman: Superhero av världsalltet” på Moderna Museet, samtidigt som berättelsen publicerades som seriebok i ett samarbete mellan Galago och Moderna Museet. Tillsammans utgör utställningen och boken en välförtjänt närläsning av “Herr Aldman: Superhero av världsalltet”. Lena Svedberg (1946-72) var utbildad vid Kungliga Konstakademin och är mest känd för sin medverkan i tidskriften Puss 1968-74. Ännu 40 år efter sin alltför tidiga bortgång är hon en smått mytisk förebild för en ny generation tecknare och konstnärer.