Kambili är en tonårsflicka i Nigeria. Hon lever i ständig skräck för sin far. Han är aktiv i kyrkan och anses vara en mycket god man. Men i hemmet misshandlar han sin fru och slår sina barn. Lila hibiskus handlar om ideal som förblindar, starka familjeband och längtan efter frihet. Men det är också en historia om hur hopp och kärlek kan uppstå där man minst anar det. Yttre godhet som rymmer brutalitet, hopp som växer i våldsam vardag, en stark längtan efter frihet. Chimamanda Ngozi Adichie är en av sin generations främsta afrikanska författare. Lila hibiskus från 2004 är hennes debutroman, nu i lättläst version! Med En halv gul sol från 2007 fick Adichie sitt stora internationella genombrott. 2013 kom Americanah som hyllades och utsågs till en av det årets tio bästa böcker av New York Times. I dag finns Adichies böcker översatta till ett trettiotal språk. Hon delar sin tid mellan Nigeria och USA. Viljas böcker är uppskattade av personer som är ovana vid att läsa eller kanske har någon form av lässvårigheter. Språket är enkelt men innehållet är anpassat för vuxna läsare.











