Mai Zetterling (1925-1994) gjorde inte som någon annan. Hon var kaxig och trampade sig in på ett högst mansdominerat område. Mai tänkte annorlunda, var orädd, tog plats och ignorerade alla former av hinder. I början av 1960-talet när Mai Zetterling började göra långfilm var hon en av världens få kvinnliga regissörer. Och innan hon valde att ställa sig bakom kameran var hon en hyllad filmstjärna. Men Mai Zetterling ville mer. Hon ville berätta om äktenskapets förtryck och mänsklig frigörelse, och hon ville provocera i det offentliga rummet. Med det lyckades hon bra då flera av filmerna rönte stor internationell framgång. Länge har hennes filmer varit marginaliserade och bortglömda, men på senare år har hennes verk återupptäckts och hyllas som betydelsefulla mästerverk. Studio S samlar nu för första gången i världen regissören Zetterlings filmiska eftermäle.
- ÄLSKANDE PAR, NATTLEK, FLICKORNA, MÅNEN ÄR EN GRÖN OST och AMOROSA - digitaliserade med förbättrad bild- och ljudkvalité av Svenska Filminstitutet - samt nyscannade versioner av DR. GLAS, VI HAR MÅNGA NAMN och TONÅRSFLICKOR PÅ DRIVEN.
- Christina Olofsons dokumentärfilm I ROLLERNA TRE där Harriet och Bibi Andersson samt Gunnel Lindblom träffas 1995 på Mais gård i Provence och samtalar om Mai, skådespelaryrket och om sina erfarenheter av karriär och liv.
- Kortfilmenerna LEKA KRIG från 1962 som prisades vid filmfestivalen i Venedig, STOCKHOLM från 1978 som hittades i Svenska Institutets arkiv först 2009, samt äldre intervjuer med Mai Zetterling från tv-arkivet, testfilmer, bildgallerier, biotrailers och mycket mer.
- 24-sidigt häfte med nyskrivna texter och utförlig information om filmerna samt DE FÖRBJUDNA AFFISCHERNA till ÄLSKANDE PAR och NATTLEK - som stoppades i Cannes respektive Venedig då de ansågs obscena - i nytryck (48×36 cm).