“e.s.t. Live in London” markerar tioårsdagen av Esbjörn Svenssons tragiska och allt för tidiga bortgång, 14 juni 2008. Det är det första albumet som ACT släpper med e.s.t. sedan dödsfallet. Under de tio år som gått har det blivit allt tydligare vilket otroligt viktigt avtryck trion med Esbjön Digipack. Svensson, Dan Berglund och Magnus Öström på den internationella jazzscenen. Inspelningen är gjord inför ett fullsatt Barbican Centre, då trion stod på toppen av sin karriär, både kommersiellt och musikaliskt. Året efter följde en världsturné med över 100 konserter i 24 länder, inför totalt drygt 200 000 människor i publiken. Samma år prydde de som första europeiska band någonsin det amerikanska musikmagasinet Downbeats förstasida. Efter konserten i Barbican Centre var Independents recensent Stuart Nicholson tydligt berörd av det han hade fått uppleva: Esbjörn Svensson is one of those rare musicians who dispenses the common touch without compromising his art. He avoids the usual jazz musician’s stock-intrade of cramming as many notes as he can into the square inch, instead favouring innovative silences and a darkly intense lyricism that allows his emotional honesty to show through. EST renew the notion that the cutting edge of jazz need not involve volatile experimentation. At the head of a sense-sharpening breeze of change currently blowing through European jazz, Svensson [..] gave further evidence that the best European jazz is no longer a pale imitation of what is happening in the United States. Indeed, here was evidence that Europe is now moving ahead in creativity and originality. Det kan låta som en kliché, men genom sin musik kommer Esbjörn Svensson för alltid att finnas i våra hjärtan.