Utöver den fantastiska singeln Runaway som West framförde på MTV Music Awards innehåller albumet låten Power som bland annat används i trailern till den uppmärksammade filmen om Facebook The Social Network. På My Beautiful Dark Twisted Fantasy har Kanye West jobbat med artister som Nikki Minaj, Jay-Z, Rick Ross, Justin Vernon från Bon Iver, Kid Cudi och Raekwon. Kanye brassar på med allt: smäktande stråkar, smattrande funk, förförisk soul, himlastormande poprefränger, ödesmättat piano. My beautiful dark twisted fantasy drabbar lyssnaren likt en klusterbomb av briljans. My beautiful dark twisted fantasy avslutas med en dikt av spoken word-poeten Gil Scott-Heron - som för att knyta an till hiphoppens ursprung efter att stakat ut riktningen för dess femte decennium. “Can we get much higher?” frågar sig Kanye. Nej, det kan vi inte. Han lyfter högt över konkurrenterna och lyser starkare än solen. 5 (av 5) Dagens Nyheter. Den späckade gästlistan och fylliga arrangemang med stråkar, piano och blås får all annan musik just nu att låta som ratade demos. 5 (av 5) Aftonbladet. Med förbluffande självklarhet förenar West pompösa orkestrala stråkarrangemang, skev gospel, radiopop, rock, distad rap och grusiga hiphopproduktioner. Verkar det skruvat? Det är det också. Framförallt är det ett verk av en maniskt skapande neurotiker som varken tillåter sig att förlora tron på att popmusik av vikt hör hemma på den samtida kulturens kreativa framkant eller att han själv är dess mest självklara regent. 5 (av 5) Sydsvenskan. Mycket av allt alltså, men mest av allt ett fantastiskt bra album, främst beroende på att Kanye hittat tillbaka till sitt fingertoppskänsliga och samplingsbaserade producerande. Trots att influenserna helt uppenbart har varit många, låtarna spänner från John Legend-ballader till betongtung puritanhiphop, tappar han heller aldrig bort det livsviktiga svänget eller känslan av att det här är ett hiphopalbum, mer än något annat. Om tio år kan My beautiful dark twisted fantasy mycket väl vara den skiva man minns mest och bäst från Kanye Wests karriär. 4 (av 5) Helsingborgs Dagblad. En oumbärlig skiva där hiphopens gränser flyttas fram och upplöses för gott. Där huvudpersonen själv både rappar om att skicka nakenbilder till tjejer och om att vara Gud. Och som av en händelse också återupplivar albumformatet på vägen. På ett sätt som bara ett geni kan. 5 (av 5) Göteborgs Posten. Tretton producenter har gästat studion och tittar man på körlistan under All of the lights återfinns namn som Alicia Keys, Elton John, La Roux, Rihanna och John Legend bland många flera. Kanye har inte direkt sparat på krutet när han gjuter sig själv i cement på hiphoptronen. 5 (av 6) Svenska Dagbladet. It’s his best album, but it’s more than that - it’s also a rock-star manifesto for a downsizing world. At a time when we all get hectored about lowering our expectations, surrendering our attention spans, settling for less, West wants us to demand more. 5 (of 5) Rolling Stones Magazine. “It’s the best thing he’s done since his game-changing debut” 9 (of 10) - NME.